Jinekolojik Muayene

Jinekolojik muayene (vajinal muayene) her kadının yılda bir kez, hiç bir rahatsızlığı olmasa da yaptırması gereken bir muayenedir.

Bayanlar, bu muayeneden çekinebilir ve korkabilirler. Ancak bu muayene ağrı veren bir işlem değildir. Sadece 1-2 dakika sürer.

Jinekolojik muayene her dönemde yapılabilir. Ancak smear alınacaksa ideali adetsiz bir dönemde olmasıdır. Smear, muayenenin bir parçasıdır. Smear alınırken hastalar bir rahatsızlık hissetmez.

Litotomi Pozisyonu

Jinekolojik muayene için hasta belden aşağısını tamamen soyunur. Üzerine örtü alarak jinekolojik muayene masasına oturur. Bacaklarını jinekolojik masanın her iki tarafında olan bacaklıklara koyar (bu pozisyona litotomi pozisyonu denir). Bu muayenede önce dış genital organlar dudaklar (labiumlar), clitoris, perine ve vajen girişi muayene edilir. Anormal bir durum olup olmadığı gözlemlenir.

Daha sonra spekulum denilen özel bir alet vajene yerleştirilir. Hasta ne kadar rahat olursa spekulum muayenesi de o kadar rahat ve ağrısız olur. Hasta hiç bir şey hissetmez. Spekulum muayenesinde vajen ve rahim ağzı (serviks) değerlendirilir. Vajinal akıntı, rahim ağzında erezyon (yara), polip ve benzeri durumlar gözlemlenir. Bu arada gerekli ise vajinal akıntıdan kültür alınır. Rahim ağzından da smear alınır. Smear, ince, uzun ucunda fırça olan bir çubuk ile alınır. Fırça rahim ağzına sürülür ve oradan hücre döküntüleri fırçaya düşer.

Spekulum muayenesi bittikten sonra elle (bimanual) muayene yapılır. Bu muayenede rahim (uterus), yumurtalıklar (overler) değerlendirilir. Rahimde büyüme (myom gibi oluşumlar), yumurtalıkda ele gelen bir büyüme (kist, tümöral kitleler) ve ağrı değerlendirilir.

Bakire hastalarda vajinal muayene yapılamaz. Muayene gerekli ise tek parmak ile rektumdan (makattan) yapılır.

Genellikle her muayene sonrasında vajinal veya trans-abdominal ultrasonografi (TA-USG) yapılmaktadır. Ultrasonografi vajinal yapılacaksa idrarın tamamen boşaltılması istenir. Bakire hastalara sadece karından ultrasonografi yapılır. Karından ultrasonografi yapılacaksa idrara sıkışık olmak gerekir.

kadın doğum muayenesi