Kürtaj hakkında merak edilenler

Kürtaj için ülkemizde yasal sınır 10 haftadır.

Bebek aldırmak amaçlı kürtaj ne zamana kadar yapılabilir?

Ülkemizde yasal sınır 10 haftadır. Bu, son adet tarihinin ilk gününden hesaplanarak yapılır. Genellikle çiftler ilişkiye girdikleri günden veya yumurtlamanın olduğu günden hesaplama yaparlar ve yanılırlar. Bu yüzden muhakkak ultrasonografi yapılmalı, gebeliğin normal rahim içindeki bir gebelik olduğu, dış gebelik olmadığı ve haftası teyit edilmelidir.

Bebek aldırmak amaçlı kürtaj kimlere yapılabilir?

-On sekiz yaşından büyük ve evli olan bayanlar eşlerinin onayı ve imzası ile kürtaj olabilir.
– On sekiz yaşından büyük ve bekar bayanlar kendi rızası ile kürtaj olabilir.
– On sekiz yaşında küçük, evli veya bekar bayanların, anne ve babalarının onayı ve imzası kürtaj için gereklidir.
-On beş yaşından küçük kızlar, ailelerinin izni olsa da, kürtaj olamazlar. Bu durum adli kuruma bildirilmelidir.
-Hasta acil kanamalı gelirse ve hayati tehlikesi varsa, kendi onayı yeterlidir.

Kürtajı Kim Yapar?

Kürtaj sadece Kadın Doğum uzmanları tarafından yapılır.

Hangi özel durumlarda kürtaj yapılmalıdır?

Gebelik anne hayatı için bir tehlike oluşturuyorsa kürtaj yapılmalıdır. Annenin ciddi bir kalp, böbrek, karaciğer hastalığı veya hipertansiyon nedeniyle kullanmak zorunda olduğu ilaçlar gebelik için zararlı ise, anne hayatı düşünülerek, gebeliğin sonlandırılması gerekir.

Bebekte, ultrasonografi, koryon villus biyopsisi (CVS) ya da amniosentez ile yaşamla bağdaşmayan bir genetik hastalık veya bebeğin yaşamını büyük ölçüde etkileyecek bir anomalinin tespitinde ya da ölü bebek saptandığında, sağlık kurulu kararıyla, 10 haftanın üzerindeki gebelikler tahliye edilebilir. Bu tür gebelik tahliyesine, terapötik (tedavi edici) kürtaj denir.

Kürtaj İşlemi nasıl yapılır?

Unutulmamalı ki, kürtaj ciddi bir işlemdir. O nedenle, öncesinde hastadan ayrıntılı bilgi almak gerekir. Hastanın geçirdiği ameliyatlar, alerji durumu, kullandığı ilaçlar (kan sulandırıcı iğne veya ilaç kullanıp kullanmadığı, aspirin gibi), kan grubu öğrenilmelidir. Eğer çiftin kan grubu bilinmiyorsa öğrenilmeli ve anne kan grubu negatif ve babanın kan grubu pozitif ise, 72 saat içinde kan uyuşmazlığı iğnesi yapılmalıdır. Uyuşmazlık iğnesi sonraki gebelikler için gereklidir.

Kürtaj işlemi öncesinde hastaya ultrasonografi yapılır ve gebeliğin rahim içerisindeki yerleşim yerine ve haftasına bakılır. Sonrasında hasta jinekolojik masaya alınır ve detaylı bir pelvik muayene yapılır. Kürtajda lokal veya sedasyon anestezisi kullanılır. Lokal anestezi, kadın doğum doktoru tarafından yapılır fakat sedasyon anestezisi için anestezi doktoru gerekir. Sedasyon anestezisi için hastanın 4-5 saat aç ve kalması gerekir. Lokal anestezi kadın doğum uzmanı tarafından yapılır ve sadece rahim ağzı uyuşturulur. Lokal anestezide ne kadar uyuşturulsa da hasta, işlem sırasında bir miktar kasıklarda adet ağrısı gibi bir ağrı hisseder.

Eğer hasta bekârsa ve daha önce normal vajinal doğum yapmamışsa, sedasyon anestezisi tercih edilir. Sedasyon anestezisi bir anestezi uzmanı tarafından yapılır. Eğer sedasyon anestezisi uygulanacaksa hasta, 4-5 saat öncesinden aç ve susuz kalması konusunda bilgilendirilir. Bunun amacı, midenin boş olmasını sağlayarak, anestezi sırasında olabilecek bulantı ve sonrasında kusmayı ve mide içeriğinin akciğerlere kaçmasını önlemektir. Sedasyona başlamadan önce anestezi doktoru hastayı sedasyon anestezisinin nasıl olacağı konusunda da bilgilendirir. Hastanın kolundan damar yolu açılır. Genelde, işlem sırasında hastanın hissedeceği tek ağrı damar yolu açılmasıdır. Anestezi doktoru damardan sedasyon ilacını vererek hastayı uyutur.

Hasta litotomi pozisyonuna alınır, elle pelvik muayene yapılır ve sonrasında spekulum denilen özel bir alet ile vajen açılarak cervix (rahim ağzı) görünür hale getirilir. Vajen antiseptiklerle temizlenir. Sonrasında rahim ağzı, tenekulum denilen özel bir alet ile tutulup hafif çekilerek rahim düz konuma getirilir. Eğer lokal anestezi uygulanacak ise, lokal anestezi ilacımız cervix’e (rahim ağzına) enjekte edilir. Bazen rahim ağzı çok kapalı ise veya gebelik haftası büyük ise, rahim ağzını buji denilen özel aletler ile genişletmek gerekir. Sonrasında plastik, steril, ince olan kanül ile cervix’den (rahim ağzından) geçilerek rahim boşluğuna ulaşılır. Özel bir enjektör ile vakum tekniği ile negatif bir basınç uygulanarak, gebelik materyali enjektöre çekilir. İşlem bittikten sonra genellikle trans-vajinal ultrasonografi ile içerde parça kalıp kalmadığı kontrol edilir. İşlem genellikle 5-15 dakika sürer. Hasta sedasyon anestezi aldıysa, hastanın tamamen kendine gelmesi yaklaşık 30 dakika sürer.

Eskiden kürtajlar, küret denilen keskin metal aletler ile yapılırdı. Şu an gebelik sonlandırılmasında sadece vakum kürtaj uygulanmaktadır. Bu küretleri biz, tanı (biyopsi) amaçlı yapılan kürtajlarda (probe kürtaj) kullanıyoruz. Ayrıca bazen ipi görülmeyen rahim içi araçların (RİA) çıkarılmasında da kullanıyoruz.

Sedasyon ile yapılan kürtajda hasta hiçbir şey hissetmez. Böylelikle hastamızın yaşayacağı ruhsal ve fiziksel travma en aza indirilmiş olur.

Kürtaj tecrübeli ellerde steril ve uygun şartlarda yapılmalı ve hasta, herhangi bir sorunda doktoruna kolaylıkla ulaşabilmelidir.